Co to jest brief reklamowy? Jak go dobrze napisać, by reklama odniosła sukces?

           Każde istotne przedsięwzięcie wymaga przemyślanej strategii. Jesteś przedsiębiorcą i potrzebujesz odpowiednio przygotowanej kampanii marketingowej? Niezależnie od tego, czy zamierzasz przeprowadzić ją na własną rękę, czy chcesz skorzystać z usług agencji reklamowej, musisz zastanowić się nad swoimi celami oraz oczekiwaniami. Nie istnieje jeden wzór, za pomocą którego możemy zwiększyć popularność każdej firmy na rynku – poszczególne przedsiębiorstwa mają odmienny zakres działalności, inne potrzeby i pożądany wizerunek. Aby nasza kampania była skuteczna, podczas jej tworzenia musimy wziąć pod uwagę wszystkie te czynniki.

         Podstawą każdej udanej relacji jest szczera i otwarta komunikacja. Zasada ta dotyczy nie tylko związków międzyludzkich, ale również różnego rodzaju transakcji oraz współpracy między firmami. Korzystając z usług innego przedsiębiorstwa, musimy bardzo wyraźnie określić swoje potrzeby, cele oraz oczekiwania. Każdy zleceniodawca jest inny, wobec czego współpraca z nim wymaga indywidualnego podejścia. W takim wypadku nie wystarczą własne obserwacje oraz domysły – aby mieć pewność, że klient będzie usatysfakcjonowany, należy poprosić go o potrzebne dane, jasno sprecyzowane wymagania oraz wyobrażenia o przyszłych wynikach współpracy.

        Brief reklamowy to nic innego jak dokument, w którym klient agencji reklamowej zawiera swoje oczekiwania i wytyczne dotyczące powstającej kampanii marketingowej. Dzięki jego przygotowaniu komunikacja między kontrahentami staje się łatwiejsza i bardziej przejrzysta. Czasami brief powstaje w wyniku wspólnej sesji, podczas której omawiane są nie tylko cele, potrzeby i możliwości finansowe przedsiębiorstwa zlecającego promocję, ale również propozycje i wskazówki ze strony zatrudnianej agencji reklamowej. Dobrze napisany brief pozwala na uporządkowanie wszystkich pomysłów oraz procesu myślowego poprzedzającego sprecyzowanie strategii. Oczywiście, możemy go napisać nawet wtedy, gdy nie korzystamy z usług agencji reklamowej, a z jakiegoś powodu wolimy przeprowadzić kampanię marketingową na własną rękę. Dzięki usystematyzowaniu wszystkich swoich myśli i pomysłów, będziemy w stanie zrobić to sprawniej i lepiej, nasze działania zyskają jasno określony cel i kierunek, a wszystkie nasze luźne idee i wnioski staną się spójną całością.

          Aby dobrze sformułować brief, należy posiadać obszerną wiedzę dotyczącą rozmaitych aspektów działania firmy. Po pierwsze: biznes nie funkcjonuje w próżni – należy brać pod uwagę kontekst, jakim jest ogólna sytuacja rynkowa. Aby nasza strategia marketingowa była skuteczna, musimy uwzględnić potrzeby i zainteresowania konsumentów, stopień nasycenia rynku, a także wyróżnić ofertę na tle konkurencji i pomóc jej zdobyć przewagę. Często pomaga nieskupianie się wyłącznie na obiektywnych cechach usługi czy produktu, ale odwołanie się również do sfery emocjonalnej. Co może zwrócić uwagę klienta, otworzyć go na nową markę? Jakich wartości poszukuje on w dokonywanych przez siebie decyzjach konsumenckich? Aby odpowiedzieć na te pytania, należy sprecyzować grupę docelową swojej oferty. Informacje demograficzne są istotne, jednak niewystarczające. Należy zastanowić się, jakimi cechami osobowości odznaczają się nasi klienci, jakie kwestie są dla nich najważniejsze, a co za tym idzie, mogą kształtować ich wybory. Czy ich główna motywacją jest podkreślenie własnego indywidualizmu, a cechami, jakich szukają w kupowanych przez siebie produktach, są ich wyjątkowość i unikatowość? A może nabywane przez nich dobra mają na celu podniesienie standardu życia oraz zaakcentowanie wysokiego statusu? Niewykluczone również, że trafi do nich raczej reklama oparta na ciepłych emocjach, odwołująca się do wartości rodzinnych i ważnych relacji międzyludzkich. Jeśli dobrze scharakteryzujemy naszych odbiorców i ich potrzeby, łatwiej będzie nam sformułować myśl przewodnią kampanii oraz określić charakter komunikacji.

         Niektóre agencje ułatwiają zadanie swoim klientom, udostępniając gotowy wzór briefu na swojej stronie internetowej. Oczywiście, stanowi on jedynie luźną inspirację i punkt wyjścia dla tych, którzy nie mieli dotychczas styczności z taką formą komunikacji. W rzeczywistości nie istnieje jeden, uniwersalny schemat, według którego można stworzyć dowolny brief. Jest jednak kilka elementów, które powinny znaleźć się w większości z nich. Pierwszym elementem briefu przygotowanego dla agencji reklamowej jest prezentacja naszej firmy. Krótki opis przedsiębiorstwa powinien zawierać informacje o zakresie jego działania, strukturze, siedzibie i oddziałach, liczbie zatrudnionych pracowników, misji, ofercie oraz dotychczasowych wynikach sprzedażowych. 

        Ważne są również branża, w której działamy, charakterystyka rynku lokalnego oraz konkurencji. W tym celu warto przeprowadzić analizę, która odpowie na pytania: czym różni się oferta konkurentów od naszej? W czym jest od niej lepsza? W czym my mamy przewagę? Kolejnym krokiem jest stworzenie charakterystyki produktu, którego ma dotyczyć kampania marketingowa. Należy określić jego najważniejsze cechy, właściwości, które wyróżniają go na rynku, sposób, w jaki jest postrzegany oraz w jaki podejmowana jest decyzja o jego nabyciu. Warto zastanowić się również nad jego mocnymi i słabymi stronami – to pozwoli na sformułowanie komunikatów, które uwydatnią jego zalety, a odwrócą uwagę od wad.

Co to jest brief reklamowy

Sed pede ullamcorper amet ullamcorper primis, nam pretium suspendisse neque, a phasellus sit pulvinar vel integer.
            Dobrym pomysłem będzie sprecyzowanie grupy docelowej naszych produktów lub usług. Pomocne mogą okazać się obiektywne dane demograficzne zdobyte podczas badań: wiek, płeć, miejsce zamieszkania, wykształcenie, status materialny itd. Nie możemy jednak poprzestać na tak ogólnych informacjach. Równie ważne, jeśli nie ważniejsze, są zainteresowania naszych klientów, ich poglądy, wyznawane przez nich wartości itp. Dzięki takiej wiedzy będziemy w stanie dobrać treść oraz formę przekazu, który w realny sposób wpłynie na decyzje konsumenckie naszych odbiorców. Następnie należy wyznaczyć cel, jaki będzie przyświecał organizowanej przez nas kampanii. Z pewnością zwróciliśmy się do agencji reklamowej z jakimś konkretnym zamysłem. Może to być zmiana wizerunku marki, zwiększenie sprzedaży lub rozpoznawalności firmy. Musimy zastanowić się, czy zależy nam na zdobyciu nowych klientów, czy może na sprawieniu, by dotychczasowi kupowali więcej naszych produktów? Jasny, konkretny cel jest kluczową kwestią podczas dobierania narzędzi marketingowych oraz planowania kolejnych punktów planu promocyjnego.

           Kolejną bardzo ważną kwestią jest wybór komunikatu, który chcielibyśmy skierować do konsumentów. Niech będzie to myśl przewodnia całej kampanii – coś, co mamy zamiar obiecać lub przekazać odbiorcom reklamy. Jeśli dobrze oddamy swoje myśli i oczekiwania na ten temat, specjaliści będą mieli większe szanse na stworzenie hasła marketingowego, które idealnie odpowie na nasze potrzeby. Przekaz reklamy to również emocje, które ona wywołuje oraz styl, w jakim zamierzamy promować nasz produkt. Czy reklama ma być zabawna, odwoływać się do emocji i ważnych wartości, opierać się na profesjonalizmie i eksperckim wizerunku? Jakie reakcje ma wywoływać? Aby stworzyć dobry i przede wszystkim skuteczny plan marketingowy, nie możemy skupiać się jedynie na pozytywnych i optymistycznych danych.

          Aby właściwie przygotować się na każdą sytuację, musimy zdawać sobie sprawę ze swoich słabości i ograniczeń. Warto określić przeszkody, które będziemy zmuszeni ominąć, jeśli nasz produkt ma odnieść sukces. Może to być duża konkurencja na rynku, ograniczony budżet potencjalnych konsumentów lub wady samego towaru, który chcemy sprzedać. Nasza otwartość dotycząca tego tematu pozwoli specjalistom od marketingu na opracowanie takiej kampanii, która nie tylko zwraca uwagę na zalety naszej oferty, ale również ukrywa jej wady oraz omija potencjalne przeszkody na drodze do sukcesu marki. No właśnie: jaki wynik kampanii jesteśmy skłonni uznać za sukces? Nasze cele zwykle są dość ogólnikowe, np. chcemy zwiększyć sprzedaż lub liczbę zainteresowanych konsumentów. Aby być w stanie ocenić, czy kwota zainwestowana w usługi agencji reklamowej została dobrze wykorzystana, musimy zastanowić się, jakie wyniki będą dla nas zadowalające. W jaki sposób będziemy w stanie zmierzyć rezultaty podjętych przez siebie działań? Jaki wzrost obrotów będzie można uznać za sukces?

        W briefie warto zamieścić także wiadomości dotyczące dotychczasowych oddziaływań marketingowych. Jeśli stosowaliśmy kilka różnych strategii, dobrze będzie poinformować nową agencję o ich skuteczności. Które okazały się sukcesem, a które nie spełniły swojej roli? W ten sposób specjaliści będą mogli ocenić, jakie elementy tych działań odpowiadają za ich sukces, a jakie ograniczają ich działanie. Będą także w stanie podjąć przemyślaną decyzję na temat tego, które elementy dotychczasowych kampanii warto kontynuować, a z których lepiej będzie zrezygnować. Na koniec należy określić obiektywne cechy kampanii. Po pierwsze: jaki ma być czas trwania działań marketingowych? Jaki jest ostateczny termin, w którym chcemy otrzymać gotowe materiały? Znając te wartości, agencja będzie mogła przygotować jak najbardziej realistyczny i korzystny dla nas plan. Równie ważna jest kwestia budżetu, jakim dysponujemy. 

       Choć bardzo chcielibyśmy wierzyć w to, że zleceniobiorca spełni wszystkie nasze marzenia i oczekiwania, w rzeczywistości wszystko uzależnione jest od kwoty, którą jesteśmy w stanie przeznaczyć na ten cel. To właśnie od niej zależą narzędzia, którymi będziemy dysponowali. Warto zastanowić się, czy mamy inne zasoby, które pomogą nam ograniczyć koszty, takie jak zatrudnieni pracownicy mogący pomóc w działaniach marketingowych, możliwość samodzielnego wydrukowania materiałów, lokal na organizowane przez firmę wydarzenie itp. Cały powyższy opis wydaje się bardzo skomplikowany i każe zastanawiać się, czy efekt na pewno wart jest tego wysiłku. Warto pamiętać, że prawidłowo napisany brief to dobra kampania i znaczne ułatwienie podczas realizowania założonego planu. Innymi słowy: pozornie skomplikowany dokument w rzeczywistości przynosi spore oszczędności pieniędzy, czasu, a także wysiłku.
Copyright (c)2014-2017, All Rights Reserved Nakatomi LLC

Ta strona może korzystać z Cookies.
Ta strona może wykorzystywać pliki Cookies, dzięki którym może działać lepiej. W każdej chwili możesz wyłączyć ten mechanizm w ustawieniach swojej przeglądarki. Korzystając z naszego serwisu, zgadzasz się na użycie plików Cookies.

OK, rozumiem lub Więcej Informacji
Informacja o Cookies
Ta strona może wykorzystywać pliki Cookies, dzięki którym może działać lepiej. W każdej chwili możesz wyłączyć ten mechanizm w ustawieniach swojej przeglądarki. Korzystając z naszego serwisu, zgadzasz się na użycie plików Cookies.
OK, rozumiem