Dobór słów kluczowych a pozycjonowanie strony

Decydując się na reklamowanie swojej firmy w sieci, należy zwrócić szczególną uwagę na odpowiedni dobór słów kluczowych. To właśnie ten zabieg sprawia, że klienci bez problemu znajdują stronę naszego przedsiębiorstwa w zalewie innych, a my mamy szansę osiągać większe zyski. 

Dobór słów kluczowych a pozycjonowanie strony

         Decydując się na reklamowanie swojej firmy w sieci, należy zwrócić szczególną uwagę na odpowiedni dobór słów kluczowych. To właśnie ten zabieg sprawia, że klienci bez problemu znajdują stronę naszego przedsiębiorstwa w zalewie innych, a my mamy szansę osiągać większe zyski. Optymalizacja witryny pod tym kątem może się więc okazać bardzo opłacalna – warto przyłożyć się do tego zadania, by strona należycie spełniała swoją funkcję i przyczyniała się do powodzenia naszego biznesu. W jaki sposób dobrać skuteczne słowa kluczowe? Jak ich użyć, by właściwie spełniały swoją funkcję? 

       Każdy początkujący (oraz bardziej doświadczony) przedsiębiorca zdaje sobie sprawę z tego, jak ważne jest promowanie swojej działalności w sieci. Internet od wielu lat stanowi ważną część naszej codzienności i pełni istotną rolę w rozmaitych aktywnościach: pracy zawodowej, nauce, kontaktach ze znajomymi oraz szeroko pojętej rozrywce. To właśnie tam znajdujemy wiele cennych informacji, dzielimy się swoimi opiniami, słuchamy muzyki czy oglądamy filmy. Nie ma więc nic dziwnego w tym, że podczas poszukiwania odpowiedniej firmy, z której usług mamy zamiar skorzystać, również używamy wyszukiwarek internetowych. 

        Od tego, jak podejdziemy do stworzenia swojego miejsca w sieci, w bardzo dużym stopniu zależy przyszłe powodzenie prowadzonych w ten sposób działań promocyjnych. Użytkownicy na co dzień stykają się z niezliczoną ilością starannie przygotowanych witryn, a ich oczekiwania bywają naprawdę wysokie. Przeciętny internauta na pierwszy rzut oka rozpozna niedbale zaprojektowaną, mało profesjonalną stronę. Aby mieć szansę na pozytywny odbiór i zainteresowanie potencjalnych klientów, musimy zainwestować w fachowo przygotowaną witrynę. Znaczenie ma naprawdę wszystko: od wyglądu, poprzez czytelną czcionkę, aż po interesujące, odpowiednio dobrane treści. I w tym momencie pojawia się kwestia wykorzystania słów kluczowych. Oczywiście, są klienci, którzy już wcześniej znali naszą markę i poszukują jej w sieci, wpisując jej nazwę. W takim wypadku strona internetowa pełni jedynie funkcję informacyjną, a zainteresowanie przedsiębiorstwem wynika z innej formy reklamy: banerów, ulotek itp. (ewentualnie dana osoba już jest naszym klientem). Nas interesuje jednak potencjał marketingowy samej witryny. Dzięki odpowiednio dobranym słowom kluczowym możemy zwiększyć jej popularność, a tym samym – zainteresowanie firmą. W jaki sposób?

Pozycjonowanie long tail 

Często zdaża się, że pozycjonowanie prostych fraz na przykład składających się z 3-4 słów, ma kilkakrotnie większą wartość niż wypozycjonowanie 2 fraz trudnych. To pozycjonowanie określamy mianem długiego ogona...
        Większość osób szuka przedsiębiorstw, z którymi chce współpracować, wpisując w wyszukiwarkę dość ogólną frazę określającą branże i lokalizację lub inne pożądane cechy usług, np. „fotograf ślubny”, „ortopeda Gdańsk”, „tanie obuwie Warszawa”. Jeśli na naszej stronie pojawią się te słowa – jest duża szansa, że odbiorca trafi właśnie na nią i weźmie naszą firmę pod uwagę podczas podejmowania decyzji. W przeciwnym razie może nawet na nią nie trafić i tym samym przeoczyć naszą ofertę, nawet jeśli potencjalnie mogłaby być dla niego interesująca. 

      Aby odpowiednio dobrać słowa kluczowe, należy w pewnym sensie postawić się na miejscu wyszukującego i spróbować przewidzieć jego tok rozumowania. Jakich haseł sami użylibyśmy w podobnej sytuacji? Które określenia wydają się być kluczowe i najważniejsze? Z tego punktu widzenia istotne są również takie kwestie jak język używany przez naszą grupę docelową. Warto pomyśleć także o ofercie naszej firmy. Jakie potrzeby stara się zaspokoić? Czasami sprawdzają się opisy dość ogólne, innym razem bardziej szczegółowe. Jeśli prowadzimy sklep z odzieżą i obuwiem, nie ograniczajmy się do fraz „ubrania” czy „buty”. Równie istotne z punktu widzenia odbiorcy mogą być zwroty takie jak np. „trampki”, „ocieplane kozaki”, „swetry z golfem”, „spódniczki mini”, „jeansy skinny”, „koszulki z nadrukiem” itp. Podobnie, jeśli zajmujemy się robieniem zdjęć, słowo „fotograf” może być niewystarczające. Spróbujmy znaleźć więcej określeń na swoją działalność, np. „sesje ciążowe”, „fotograf ślubny Olsztyn”, „studio fotograficzne” itd. Jeśli potencjalny klient poszukuje konkretnego rodzaju usług, prawdopodobnie użyje nieco bardziej zawężonego hasła. Nie bez znaczenia może być też lokalizacja naszej działalności. O ile w przypadku usług online (np. copywritingu, projektowania stron internetowych, grafiki) lub sklepów internetowych nie ma to znaczenia, to w przypadku lokalnych przedsiębiorstw nie można o tym zapominać. 

        Szacuje się, iż około 75% internautów podczas swoich poszukiwań w ogóle nie otwiera drugiej strony otrzymanych wyników. Oznacza to, że aby odnieść sukces, musimy postarać się o miejsce w pierwszej dziesiątce wyników wyszukiwania. Tylko taka pozycja zapewni nam ciągły ruch na stronie, a co za tym idzie – znaczny wzrost liczby klientów. Oczywiście, w tym wypadku bardzo istotna jest popularność danego słowa czy wyrażenia. Miejsce w czołówce wyszukiwań dla rzadko używanej frazy nie na wiele nam się przyda. Inną kwestią jest dostosowanie używanych słów do profilu działalności – jeśli dobierzemy je w niewłaściwy, nieprzemyślany sposób, zamiast nowych klientów, pozyskamy mnóstwo osób odwiedzających naszą stronę z przypadku, zupełnie niezainteresowanych skorzystaniem z usług przedsiębiorstwa. Istnieją dwie szkoły dobierania słów kluczowych: money keywords oraz long tail. Ta pierwsza dotyczy wąskiego doboru słów, które zwiększają ruch w serwisie, a tym samym budują świadomość istnienia marki. Metoda ta przydaje się przede wszystkim początkującym przedsiębiorcom, którym zależy na wejściu na rynek oraz zaistnieniu w percepcji odbiorców. Cechą stosowanych w niej określeń jest ogólność: „suknie ślubne”, „samochody osobowe”, „sprzęt elektroniczny”. Takie frazy z reguły wyszukiwane są przez internautów jedynie zbierających informacje na dany temat, o mało sprecyzowanych oczekiwaniach. 

       Z kolei long tail (ang. długi ogon) to narzędzie dla przedsiębiorców, którym nie zależy na zwiększeniu ruchu na stronie – ich celem są konkretne wyniki w postaci np. większej sprzedaży. Aby to osiągnąć, stosujemy frazy dostosowane do konsumentów poszukujących konkretnych produktów, np. „koronkowa suknia ślubna rozmiar 38”, „szary wełniany sweter”, „czarne trampki rozmiar 42”, „olej kokosowy nierafinowany 500 ml” itp. Metoda ta najskuteczniejsza jest w przypadku sklepów o szerokiej ofercie, a także serwisów tematycznych oraz blogów. 

Na starcie pomoże Ci "Planer"

Aby z niego skorzystać, wystarczy założyć bezpłatne konto w Google. Po zalogowaniu się możemy wybrać funkcję „szukaj propozycji nowych słów kluczowych i grup reklam”
              Oczywiście, jedno słowo kluczowe nam nie wystarczy. Optymalna liczba to kilka (najlepiej ok. pięciu, ale wartość ta może mieścić się w przedziale od trzech do dziesięciu) słów na podstronę i kilkanaście na cały serwis. Słowa kluczowe powinny być wplecione w tekst zamieszczony na stronie – znalezieniem ich zajmie się już sama wyszukiwarka. Napisanie interesującego, naturalnie brzmiącego tekstu, w którym znajdują się frazy kluczowe, nie należy do łatwych zadań. Jeśli wydaje ci się, że sobie z nim nie poradzisz lub pisanie ogólnie nie jest twoją mocną stroną, nie ryzykuj i skorzystaj z usług profesjonalnego copywritera. Osoby zajmujące się pisaniem w sposób fachowy posiadają wiedzę i umiejętności niezbędne do tego, by wpleść słowa kluczowe w sposób, który zostanie niezauważony przez przeciętnego odbiorcę. W dodatku są w stanie pisać lekko, ciekawie i interesująco, co z pewnością przełoży się na popularność strony. Aby odpowiednio dobrać i zastosować frazy kluczowe, warto skorzystać również ze specjalnie do tego przeznaczonych narzędzi. Wiele z nich znajdziemy w sieci, a ich stosowanie w znaczący sposób ułatwia pracę i sprawia, że staje się ona bardziej efektywna. 

       Pierwszym z nich jest Planer słów kluczowych Google. Aby z niego skorzystać, wystarczy założyć bezpłatne konto w Google. Po zalogowaniu się możemy wybrać funkcję „szukaj propozycji nowych słów kluczowych i grup reklam”. Następnie za pomocą specjalnej wyszukiwarki znajdujemy słowo, które nas interesuje (np. „kwiaciarnia”, „elektryk”, „garnitury”, „lombard” itp.), a system odpowiada pokrewnymi hasłami, które będziemy mogli wykorzystać podczas pozycjonowania swojej strony. Narzędzie to nie tylko jest w stanie podpowiedzieć nam listę przydatnych słów kluczowych, ale również prognozuje liczbę odwiedzin w serwisie, co w znaczny sposób ułatwia planowanie działań promocyjnych. Kolejnym przydatnym narzędziem jest Keywordtool.io, służący do znajdowania tzw. długich ogonów (long tails). Aby z niego skorzystać, należy wybrać wyszukiwarkę (np. google.pl) i język oraz wpisać słowo (słowa) kluczowe, np. „fotografia”, „restauracja”, „suknia”. Następnie otrzymamy całą listę najczęstszych wyszukiwań zawierających dane słowo, np. „fotografia ślubna Warszawa, fotografia noworodkowa, fotografia biznesowa”, „restauracja włoska Gdańsk, dobra i tania restauracja, restauracja indyjska Kraków, restauracja przyjazna dzieciom”, „suknia ślubna z trenem, suknia wieczorowa, suknia balowa z gorsetem” itp. Podobny efekt możemy osiągnąć, korzystając z jeszcze prostszego sposobu: podpowiedzi Google. Wystarczy wejść na stronę wyszukiwarki i wpisać dowolne słowo lub słowa kluczowe, a strona podpowie nam pokrewne hasła wyszukiwane danego dnia (np. „Jak zmyć wino”: „Jak zmyć wino z kanapy”, „Jak zmyć wino z ubrania”, „Jak zmyć wino z dywanu”). 

Google Trends - do czego służy?

To podstawowe narzędzie dla osób chcących rzucić się w świat pozycjonowania strony. Pozwala nam ustalić popularność danej frazy, ale czy jest idelane?
       Raz dobrane słowa kluczowe niekoniecznie będą nam służyły przez nieograniczony czas. Czasami warto sprawdzić, czy ich skuteczność nie zmalała w trakcie prowadzenia firmowej strony. Do tego celu służy inne przydatne narzędzie: Google Trends. Język jest żywy i dynamiczny, a to oznacza, że określenie, które było popularne jakiś czas temu, dziś może być używane znacznie rzadziej. Aby to sprawdzić, wystarczy wejść na stronę Google Trends, wybrać kraj i dziedzinę, którą się zajmujemy, a następnie wpisać interesujące nas słowo kluczowe. Strona wygeneruje wówczas wykres przedstawiający popularność danej frazy oraz jej zmiany wraz z upływem czasu. Dodatkowo pokaże nam podobne wyszukiwania, które również mogą stanowić dla nas ważną informację do wykorzystania podczas optymalizacji swojego serwisu. Warto regularnie sprawdzać wykorzystywane przez siebie słowa kluczowe, aby przez cały czas być na bieżąco i w razie potrzeby modyfikować treści opublikowane na stronie.
Copyright (c)2014-2017, All Rights Reserved Nakatomi LLC

Ta strona może korzystać z Cookies.
Ta strona może wykorzystywać pliki Cookies, dzięki którym może działać lepiej. W każdej chwili możesz wyłączyć ten mechanizm w ustawieniach swojej przeglądarki. Korzystając z naszego serwisu, zgadzasz się na użycie plików Cookies.

OK, rozumiem lub Więcej Informacji
Informacja o Cookies
Ta strona może wykorzystywać pliki Cookies, dzięki którym może działać lepiej. W każdej chwili możesz wyłączyć ten mechanizm w ustawieniach swojej przeglądarki. Korzystając z naszego serwisu, zgadzasz się na użycie plików Cookies.
OK, rozumiem