Jak osiągnąć sukces na rynku                        zagranicznym

                                                 Jesteśmy ambitni, wytrwali i wierzymy, że możemy osiągnąć wszystko,                                                     co sobie zamierzyliśmy. „Chcieć to móc”, „Sky is the limit”, „Mierz                                                               wysoko” – to tylko niektóre z powtarzanych jak mantra, motywujących                                                      haseł, na które natykamy się codziennie. 
              Jesteśmy ambitni, wytrwali i wierzymy, że możemy osiągnąć wszystko, co sobie zamierzyliśmy. „Chcieć to móc”, „Sky is the limit”, „Mierz wysoko” – to tylko niektóre z powtarzanych jak mantra, motywujących haseł, na które natykamy się codziennie. Podbój rynków lokalnych wielu z nas po prostu przestał wystarczać. Sięgamy coraz wyżej, a nasze aspiracje rosną. Na szczęście pozbyliśmy się kompleksów, przez które wmawialiśmy sobie, że to, co polskie, jest gorsze od zagranicznych produktów. Odważnie proponujemy swoje wyroby konsumentom spoza naszego kraju, wierząc, że spełnią ich wymagania. Niestety, wprowadzenie produktów na rynki zagraniczne wymaga nie tylko dobrych chęci, ale również dobrze opracowanej strategii. Jak się do tego zabrać?

              Kilka lat temu stało się – założyłeś (lub założyłaś) własny biznes. Niezależnie od tego, jaki był powód tej decyzji: chęć rozwijania pasji, pragnienie, by w końcu być „na swoim” (kto nigdy nie miał szefa „z piekła rodem”, od którego z całej siły chciał się uniezależnić?) czy innowacyjny pomysł, towarzyszyły również ci wątpliwości, strach, niepewność i ogromny stres. Na początku rzeczywiście nie było łatwo: koszty niejednokrotnie przewyższały zarobki, a przekonanie do siebie klientów zajęło sporo czasu. Dzięki swojej pracowitości, zapałowi oraz wierze w sukces udało ci się jednak pokonać piętrzące się przed tobą przeciwności i z czasem twoja firma radziła sobie na rynku coraz lepiej. Konsumenci przyzwyczaili się do twojej marki i podchodzili do twoich produktów z coraz większym zaufaniem. Z biegiem czasu stały się one bardzo popularne, a w twojej głowie zakiełkował kolejny pozornie szalony pomysł: a może by tak rozszerzyć działalność na rynki zagraniczne? 
 
           No cóż, jak to mówią: „Kto nie ryzykuje, ten nie pije szampana”. Z rozrzewnieniem wspominasz początki własnej działalności. Wtedy również było ciężko i łatwo było się wycofać, na zawsze pozostając w swojej strefie komfortu. Z pewnością niejedna bliska osoba mówiła ci, że porywasz się z motyką na słońce, a początkowe wyniki sprzedaży i kolejne kwity z ZUS-u do zapłacenia tylko to potwierdzały. Twoja wiara we własne siły i marzenia była jednak silniejsza i jak widać – było warto! Wobec tego czemu teraz ponownie nie spróbować czegoś więcej? W końcu do odważnych świat należy! Jeśli klamka zapadła, a decyzja o ekspansji na nowe rynki została podjęta – gratulacje, to bardzo ważny krok! Jednak to dopiero początek twojej trudnej drogi. Oczywiście, przydadzą się takie czynniki jak talent, wiara w sukces, determinacja, a nawet łut szczęścia, nie obejdzie się również bez profesjonalnie przygotowanej strategii. Jakie punkty muszą się w niej znaleźć? 

                                   Cel i jakość 

                                                                           Zastanów się, jaki rynek będzie odpowiedni do                                                                                                wprowadzenia twoich produktów. Weź po uwagę                                                                                            zarówno cechy samego towaru, jak i potrzeby                                                                                                  mieszkańców danego kraju oraz uwarunkowania jego                                                                                  rynku.
1. Określ swój cel 

         Zastanów się, jaki rynek będzie odpowiedni do wprowadzenia twoich produktów. Weź po uwagę zarówno cechy samego towaru, jak i potrzeby mieszkańców danego kraju oraz uwarunkowania jego rynku. Dowiedz się, jakich właściwości szukają w nabywanych przez siebie dobrach osoby konkretnej narodowości. Czy jest to wysoka jakość, czy może niska cena? Jakie wartości są dla nich ważne? Czy przekona ich do siebie produkt solidny, trwały i niezawodny, czy może zgodny z aktualnymi trendami i nowoczesny? Jakie hasła sprawdzą się w akcji marketingowej: najważniejsza jest dla nich rodzina, tradycja i stałość, czy może indywidualizm, przyjemności oraz sukces? Warto wziąć pod uwagę zamożność danego kraju. W krajach, w których zarobki są niższe, jest znacznie mniejsze zapotrzebowanie na dobra luksusowe. Łatwiej jest w nich sprzedać towary pierwszej potrzeby, ale muszą one wyróżniać się konkurencyjną ceną. Istotny jest także stopień nasycenia danego rynku. Nie ma sensu upierać się przy sprzedaży w kraju, w którym zapotrzebowanie na konkretny rodzaj produktów jest już zaspokajane, a konkurencja jest naprawdę imponująca. Każdy naród ma własną mentalność i nawyki konsumenckie, wobec czego czasami zachodzi potrzeba udoskonalenia produktu i dostosowania go do potrzeb odbiorców z konkretnego kraju. Może to być obniżenie kosztów produkcji, dodanie dodatkowych funkcji lub nowy design. Warto dowiedzieć się, co dobrze się sprzedaje na danym obszarze i jakich właściwości nabywanych przez siebie towarów poszukują klienci.

  2. Jakość produktów

Jeśli chcemy inwestować w pojawienie się na kolejnych rynkach, musimy dołożyć wszelkich starań, by oferowany przez nas towar był godny uwagi. Oczywiście, wiele zależy od proponowanej ceny oraz sytuacji materialnej konkretnego kraju, jednak warto pamiętać, że aby klient kupił coś nowego i nieznanego, musi zobaczyć w tym wartość dodaną, której nie znajdował w znanych dotąd produktach. Może to być nowy, niedostępny dotąd na rynku smak, oryginalne wzornictwo, funkcjonalne opakowanie czy przyjazność dla środowiska. Warto poświęcić trochę czasu na dopracowanie swoich wyrobów, by mieć pewność, że nasza oferta rzeczywiście jest godna uwagi. Nie należy również zaniedbywać sfery kontaktów z kontrahentami – tutaj także musimy zachowywać najwyższą jakość. Stworzenie trwałych relacji z partnerami biznesowymi nie odbywa się z dnia na dzień i jest wynikiem stałej dbałości o dobrą prezencję i wzajemne zaufanie. Bardzo istotnymi kwestiami są rzetelne przygotowanie merytoryczne, terminowość oraz profesjonalizm. 

          Marketing na rynku globalnym

                       Nawet najlepszy produkt nie sprzeda się dobrze, jeśli konsumenci nie będą mieli                                 pojęcia o jego istnieniu. 
Nawet najlepszy produkt nie sprzeda się dobrze, jeśli konsumenci nie będą mieli pojęcia o jego istnieniu. Jednym z głównych filarów, na których opiera się powodzenie produktów na rynku zagranicznym, jest dobrze zaplanowana i przeprowadzona kampania promocyjna. Pierwszym miejscem, w którym powinny pojawić się informacje na nasz temat, jest, oczywiście, internet. To właśnie tam w pierwszej kolejności poszukujemy interesujących nas produktów. Każda poważna firma musi mieć własną stronę internetową. Podstawowymi wiadomościami, które powinniśmy na niej zamieścić, są dane kontaktowe przedsiębiorstwa, zakres jego działania, opis oferty oraz cennik. Warto zainwestować w nowoczesny wygląd witryny, intuicyjne menu, wersje dla urządzeń mobilnych oraz pozycjonowanie. Klienci zagraniczni często mają bardzo wygórowane wymagania i z pewnością nie przyciągniemy ich uwagi mało czytelną, nieestetyczną stroną. Należy zadbać, by prezentowała się ona nowocześnie i była odzwierciedleniem gustów konkretnej grupy konsumentów. W zależności od profilu działalności, do strony możemy dodać również blog firmowy. Służy on przede wszystkim do publikowania interesujących artykułów związanych z naszą branżą oraz informowania o wydarzeniach z życia firmy. Pamiętajmy, dla kogo są przeznaczone zamieszczane przez nas treści. Teksty muszą być treściwe i ciekawe, a jednocześnie zrozumiałe dla przeciętnego odbiorcy, niezwiązanego zawodowo z daną dziedziną. Publikacje powinny zawierać cenne, nowe informacje, poszerzać wiedzę czytelników, jednak należy pisać je językiem prostym i nieskomplikowanym. Nie są to artykuły dla profesjonalistów, a dla naszych klientów. Takie teksty to sposób na zbudowanie wizerunku eksperta w ich oczach oraz zainteresowanie ich określoną tematyką. Jeśli czujemy się na siłach, możemy tworzyć je sami. Jeśli zaś nie mamy talentu pisarskiego, lepiej powierzyć to zadanie profesjonalnym firmom, zatrudniającym wykwalifikowanych copywriterów. Mając na oku zagraniczne rynki, musimy pamiętać o publikowaniu w innych językach. Niezbędne będzie zainwestowanie w usługi tłumaczy, które zrobią to w bezbłędny sposób. Kolejnym bardzo istotnym kanałem są media społecznościowe. W świecie biznesu zdecydowanie sprawdza się popularne stwierdzenie: „Jeśli nie ma cię na Facebooku, to znaczy, że nie istniejesz”. Tego typu portale to znakomity sposób na budowanie i utrzymywanie trwałej relacji z klientami. Dzięki „polubieniu” naszego profilu są oni na bieżąco z tym, co publikujemy. Jako że treści zamieszczane przez nas pokazują im się w strumieniu najnowszych zdjęć i postów znajomych oraz innych obserwowanych firm, musimy dołożyć wszelkich starań, by przyciągały one uwagę. Jeśli chcemy, by aktywność w social media rzeczywiście przyczyniła się do zwiększenia sprzedaży, dbajmy o to, by nasze publikacje choć trochę związane były z naszą branżą. Mogą to być ładne lub zabawne, tematyczne obrazki, zdjęcia i filmiki, krótkie teksty lub odnośniki do dłuższych artykułów (np. tych z naszego firmowego bloga). Bardzo skuteczną strategią jest zachęcanie swoich fanów do aktywności. Pytajmy ich o opinię o naszych najnowszych produktach, organizujmy ankiety i konkursy z nagrodami. W ramach tych ostatnich warto poprosić czytelników o polubienie i udostępnienie konkursowego posta lub zamieszczenie swojego zdjęcia z produktem. W obu wypadkach taka zabawa przyczyni się do większej świadomości o naszej ofercie (tego typu aktywność będą mogli zobaczyć wszyscy facebookowi znajomi naszych fanów). Ostatnim ważnym elementem promocji jest udział w zagranicznych targach branżowych. To świetny sposób na zapoznanie przedstawicieli konkretnej narodowości z naszą firmą, zdobycie klientów oraz partnerów biznesowych. Jednocześnie jest to unikalna okazja do badania rynku i zapoznania się z ofertami konkurencji. Pierwszą rzeczą, jaką musimy zrobić, jest opracowanie dokładnego planu przedsięwzięcia. Obejmuje on przeznaczany na ten cel budżet, program naszej działalności podczas targów, projekt stoiska, wybór produktów lub usług, które na nim zaprezentujemy, wybór oraz przeszkolenie osób, które będą reprezentowały firmę na tej imprezie, ich transport i zakwaterowanie oraz materiały promocyjne. Oprócz stoiska warto zatroszczyć się również o inne formy zaznaczenia swojej obecności na targach, np. wzięcie udziału w panelu dyskusyjnym, zasponsorowanie strefy rozrywki czy przeprowadzenie prezentacji. Projekt stoiska powinien pasować do wizerunku firmy (mieć wyeksponowane logo, być utrzymany w firmowych kolorach itp.). Warto wiedzieć, iż według badań 60% potencjalnych kontrahentów odchodzi od stoiska, jeśli jego obsługa nie nawiąże z nimi kontaktu w ciągu minuty. Choćby z tego powodu istotne jest wybranie odpowiednich osób, które będą godnie reprezentowały nasz biznes. Powinny to być osoby kontaktowe, kompetentne, decyzyjne oraz, oczywiście, dobrze posługujące się danym językiem. 
Copyright (c)2014-2017, All Rights Reserved Nakatomi LLC

Liczba odwiedzin: 178267347
Ta strona może korzystać z Cookies.
Ta strona może wykorzystywać pliki Cookies, dzięki którym może działać lepiej. W każdej chwili możesz wyłączyć ten mechanizm w ustawieniach swojej przeglądarki. Korzystając z naszego serwisu, zgadzasz się na użycie plików Cookies.

OK, rozumiem lub Więcej Informacji
Informacja o Cookies
Ta strona może wykorzystywać pliki Cookies, dzięki którym może działać lepiej. W każdej chwili możesz wyłączyć ten mechanizm w ustawieniach swojej przeglądarki. Korzystając z naszego serwisu, zgadzasz się na użycie plików Cookies.
OK, rozumiem