Jak reklamy w social media wpływają na odbiorców?

               Konta na Facebooku czy Instagramie to teraz nieodłączna część promocji większości firm. Cele tego typu reklamy są, oczywiście, podobne jak w przypadku pozostałych jej rodzajów. Są nimi chociażby zwiększenie rozpoznawalności marki, poinformowanie klientów o nowych produktach, zachęcenie do ich kupna oraz stworzenie trwałej relacji pomiędzy firmą a konsumentami. Można więc powiedzieć, że taki typ promocji w dużym stopniu przypomina inne narzędzia marketingowe, ale też w znacznym stopniu się od nich różni. Co sprawia, że reklamy w social media są skuteczne? W jaki sposób wpływają na zachowania i decyzje konsumenckie swoich odbiorców? 

               Internet od dawna stanowi nieodłączną część naszego życia i trudno wyobrazić sobie skuteczną kampanię reklamową bez uwzględnienia tego medium. Z sieci korzystamy w pracy, na uczelni, w miejscach publicznych, a także w zaciszu swojego domu. Bardzo dużą część naszej aktywności internetowej stanowią wizyty w social media: na Facebooku, Instagramie czy Twitterze. Dzięki tym kanałom pozostajemy w stałym kontakcie ze znajomymi rozproszonymi po całym świecie, mamy możliwość podglądania życia ulubionych gwiazd filmu i estrady, jesteśmy na bieżąco z nowinkami na ulubionych portalach internetowych oraz blogach, a także mamy możliwość śledzenia funkcjonowania ulubionych marek. 
 
           „Polubienie” profilu znanej firmy często po prostu bardzo się opłaca. Przedsiębiorstwa prześcigają się w organizowaniu konkursów dla swoich fanów, proponują im specjalne zniżki, informują o aktualnych promocjach oraz wydarzeniach z życia marki. Dzięki śledzeniu firmowego profilu na Facebooku zawsze jesteśmy na bieżąco z nowymi ofertami oraz mamy pewność, że żadna wyprzedaż czy promocja nas nie ominą. Umiejętnie poprowadzona kampania reklamowa w social media skutkuje korzyściami dla obu stron: odbiorcy otrzymują liczne bonusy za swoje zaangażowanie, za które odwdzięczają się, promując markę wśród swoich znajomych. 

           Choć marketing społecznościowy w wielu kwestiach jest podobny do innych narzędzi promocyjnych, internetowe kampanie są w dużym stopniu unikalne i wyjątkowe. Główną różnicą jest fakt, iż treści publikowane w social media nie są komunikatami jednostronnymi. Oznacza to, że każdą publikację na firmowym fanpage’u można skomentować, udostępnić swoim znajomym lub wyrazić swoje zdanie, klikając „lubię to!”. Dzięki temu przedsiębiorca ma bezpośredni wgląd w to, jakie emocje budzi konkretny baner czy reklama, jak duży odzew generują, a także które narzędzia marketingowe spotykają się z większym entuzjazmem, a które ze zdecydowanie bardziej umiarkowanym. Tego samego nie można powiedzieć choćby o reklamach publikowanych w prasie, wyświetlanych w telewizji czy znajdujących się na bilbordach – w ich przypadku aby dowiedzieć się, na ile dana kampania spodobała się odbiorcom, trzeba przeprowadzić specjalne badanie. 

                     Kolejną zaletą promocji w social media jest fakt, że jest ona bardzo tania i dostępna dla każdego. Aby stworzyć własną stronę internetową, trzeba posiąść umiejętność programowania lub zapłacić naprawdę niemałą sumę firmie, która zajmuje się tym profesjonalnie. Tymczasem portale społecznościowe zostały zaprojektowane tak, by żaden przeciętny użytkownik nie miał większych problemów z ich obsługą. Z tego powodu promocja na Facebooku czy Instagramie może być w zasadzie darmowa. Wystarczy mieć w firmie choć jedną osobę, która ma wyczucie co do tego, jakie treści mogą się spodobać odbiorcom, potrafi w miarę poprawnie posługiwać się językiem polskim oraz odznacza się dobrym podejściem do ludzi. Warto pamiętać, że na nasz wizerunek wpływają nie tylko świadomie przygotowane i starannie dobrane banery reklamowe, ale także każda inna aktywność na tego typu portalach. Ważny jest sposób, w jaki zwracamy się do naszych fanów, a także reakcje na ich zapytania, komentarze czy krytykę. Musimy zawsze pamiętać o życzliwości, dobrych manierach i pozytywnym nastawieniu. Nigdy nie możemy pozwolić na to, by jakaś wypowiedź wyprowadziła nas z równowagi. Tego typu nieprzyjemne sytuacje z pewnością zostaną zauważone i zapamiętane przez odbiorców, a nawet mogą zyskać znaczny rozgłos wykraczający poza nasz fanpage. Dobra wiadomość jest taka, że paradoksalnie, pojedynczy krytyczny głos może wręcz przyczynić się do zwiększenia sympatii do naszej marki – o ile zareagujemy na niego w odpowiedni sposób. 

                Obecność w mediach społecznościowych daje unikalną możliwość kontaktu z konsumentami. Warto z niej korzystać, ponieważ jest to najszybszy i najłatwiejszy sposób na to, by doskonalić swoje produkty lub usługi i nieustannie dostosowywać je do zapotrzebowania na rynku. Możemy mieć pewność, że opinie wyrażane za pośrednictwem social media, podpisane prawdziwym imieniem i nazwiskiem, są szczere. Jeśli nasz produkt będzie miał jakieś słabe punkty, wady czy niedociągnięcia – niemal natychmiast dowiemy się o tym poprzez fanpage. Podobnie będzie w przypadku nienajlepszej obsługi czy nietrafionej, wywołującej negatywne uczucia reklamy. Ważne jest to, by nie puszczać podobnych uwag mimo uszu ani z nimi na siłę nie walczyć – są one bardzo cenne, ponieważ dzięki nim możemy stale się doskonalić, ulepszać swoje produkty i poprawiać relację z klientami. Pamiętajmy, że obserwowanie naszej firmy na Facebooku w pewnym stopniu wpływa również na wizerunek naszych fanów. Oznacza to, że kliknięcie „lubię to!” nie obywa się bez jakichkolwiek kosztów i żeby to zrobić, nasi odbiorcy muszą dostrzec w tym jakąś korzyść dla siebie. Aby zdobyć ich przychylność, musimy im coś zaoferować. Jedną z najlepszych, najbardziej skutecznych i najcieplej przyjmowanych strategii jest regularne organizowanie konkursów. Oczywiście, można byłoby dać coś wszystkim fanom i już wówczas byłaby to wymierna korzyść czy nagroda za zaangażowanie. Lepszym pomysłem jest jednak odwołanie się do ludzkiej potrzeby rywalizacji. Taka taktyka sprawia, że nasi fani mają motywację do większej aktywności i chcą się wykazać (a także być lepsi od innych uczestników). Wygranie nagrody stanowi jeszcze większą przyjemność niż otrzymanie czegoś zupełnie „za darmo”, bez wysiłku. W dodatku ci, którym nie udało się zająć najwyższych miejsc, są zdeterminowani, by dokonać tego w przyszłości, a to oznacza, że jeszcze uważniej śledzą naszą aktywność, nie chcąc przegapić kolejnego konkursu. Ponadto zazdrość o zwycięzców może wzbudzić w nich potrzebę posiadania danego przedmiotu czy gadżetu, co pozytywnie wpłynie na sprzedaż. 

Jeśli nasz profil w social media zostanie poprowadzony w odpowiedni sposób, zdobędziemy coś więcej niż zwiększenie rozpoznawalności marki oraz poprawa wyników sprzedaży. Największą korzyścią jest oddana społeczność fanów, którzy autentycznie przywiążą się do naszej firmy i zaczną się z nią identyfikować. Obecność na portalach społecznościowych to dobry sposób na zbudowanie trwałej relacji z odbiorcami, którzy nie będą unikali angażowania się w życie przedsiębiorstwa. Komunikując się z nimi w taki sposób, skracamy dystans i dajemy się poznać z bardziej „ludzkiej” strony. Odbiorcy traktują nas nie tyle jak bezosobową markę, co w zbliżony sposób do swoich znajomych z Facebooka. A to sprzyja przywiązaniu się do naszych produktów, identyfikowaniu z nimi i uznawaniu ich za część swojego wizerunku. Reklama w social media bardziej oddziałuje na emocje, niż odwołuje się do racjonalnego myślenia i rzeczowych argumentów. Portale społecznościowe w ogromnym stopniu wiążą się z rozrywką, a banery reklamowe oraz inne treści publikowane przez firmy wyświetlane są w strumieniu wiadomości wstawianych przez przyjaciół i znajomych. W praktyce oznacza to, że udostępniane przez nas komunikaty pojawiają się między zabawnymi filmikami, fotografiami uroczych zwierzątek, zdjęciami z wakacji kuzyna oraz informacją o tym, że przyjaciele się zaręczyli. W takiej sytuacji nie sprawdzą się długie, eksperckie wywody. Znacznie lepiej zostaną przyjęte treści lekkie, wesołe, odwołujące się do przyjemnych, pozytywnych emocji. Oczywiście, powinny one być związane z profilem działalności naszej firmy, ale jednocześnie muszą przyciągać uwagę i zachęcać do dalszego udostępniania. Innymi słowy: nasze publikacje muszą stanowić jakąś wartość dodaną dla naszych fanów. Powinny być zabawne, wzruszające, zachęcające lub ciekawe. Dzięki temu dodawane przez nas wiadomości nie zginą w gąszczu innych, często bardziej interesujących, a skupią uwagę odbiorców, dzięki czemu będą miały większą szansę na to, że fani się z nimi zapoznają i polecą je swoim znajomym. Jeśli zależy nam na tym, by fani identyfikowali się z marką, byli do niej przywiązani i nawiązali z nią trwałą relację, powinniśmy jak najczęściej angażować ich w komunikację na fanpage’u oraz zachęcać do różnego rodzaju działania. W naszym interesie leży inicjowanie dyskusji, proszenie odbiorców o opinię w sprawie nowego produktu lub kolejnej kampanii, organizowanie ankiet lub wspomnianych wcześniej konkursów. Bardzo dobrym pomysłem jest wymyślenie kreatywnego zadania, np. poproszenie fanów o publikowanie zdjęć z produktem. Dzięki temu znajomi naszych fanów będą mieli okazję zobaczyć ów przedmiot w użyciu, a w efekcie uznać go za produkt atrakcyjny i odpowiedni dla siebie oraz zapałać chęcią posiadania go. Podobny efekt osiągniemy, rozdając kilka egzemplarzy nowego towaru kilku fanom (np. tym najbardziej aktywnym) z prośbą o przetestowanie i recenzję. Wszyscy znajomi owych szczęśliwców, a także nasi fani będą mieli okazję przekonać się, jak sprawdził się nasz produkt (a osoby, które otrzymały coś za darmo, z dużym prawdopodobieństwem będą odczuwały wdzięczność i w efekcie będą skłonne oceniać go nieco bardziej przychylnie). Jeśli recenzje będą pozytywne, inne osoby zapragną danego przedmiotu na zasadzie społecznego dowodu słuszności (czyli chęci naśladowania innych) i prawdopodobnie go kupią. Obserwowanie prawdziwych osób używających produktu i zadowolonych z jego działania potrafi być znacznie skuteczniejsze niż profesjonalne reklamy, postrzegane jako sztuczne i mniej wiarygodne. 

Copyright (c)2014-2017, All Rights Reserved Nakatomi LLC

Ta strona może korzystać z Cookies.
Ta strona może wykorzystywać pliki Cookies, dzięki którym może działać lepiej. W każdej chwili możesz wyłączyć ten mechanizm w ustawieniach swojej przeglądarki. Korzystając z naszego serwisu, zgadzasz się na użycie plików Cookies.

OK, rozumiem lub Więcej Informacji
Informacja o Cookies
Ta strona może wykorzystywać pliki Cookies, dzięki którym może działać lepiej. W każdej chwili możesz wyłączyć ten mechanizm w ustawieniach swojej przeglądarki. Korzystając z naszego serwisu, zgadzasz się na użycie plików Cookies.
OK, rozumiem